W ramach V Festiwalu Poezji i Prozy 10 maja w MBP w Jaśle odbyła się dyskusja na temat roli kultury cyfrowej we współczesnym życiu z udziałem Łukasza Gołębiewskiego poety, prozaika, dziennikarza, krytyka i wydawcy. Wielokrotnie nagradzanego za działalność publicystyczną.
Punktem wyjścia do dyskusji były książki Lukasza Gołębiewskiego poświęcone kulturze cyfrowej Śmierć książki. No future book. z 2008 r. oraz wydana rok później Szerokopasmowa kultura. Według autora ksiązka w wersji papierowej budzi w nas sentyment, jest symbolem człowieka wykształconego. Wojna ekonomiczna i postęp nowoczesnych technologii m.in. e-papier, czytniki sprawiają, że coraz popularniejsza staje się książka w wersji elektronicznej. Książka w formie pliku dostępna w sieci jest bardziej ekonomiczna ponieważ jest tania, nie wymaga nakładów finansowych na druk czy dystrybucję. Obecnie jesteśmy w okresie przejściowym korzystając i z formy papierowej i z e-booków. Jak ogólnie wiadomo ceny czytników są jeszcze zbyt wysokie jak na możliwości przeciętnego Polaka. Wydawca uważa jednak, że jest to tylko kwestia czasu, kiedy czytniki staną się masowo dostępne i książka elektroniczna zacznie wypierać papierową.
Zapytany o badania dotyczące czytelnictwa stwierdził, że Polacy nie odbiegają od norm europejskich. Według niego spadek czytelnictwa wśród młodzieży spowodowany był brakiem ciekawych propozycji dla młodego czytelnika, ale to już się zmieniło. Moda na czytanie zaczęła się od Harry’ego Pottera i dalej trwa. Obecnie dużą popularnością cieszy się np. seria Zmierzch. Na zakończenie optymistycznie stwierdził, że będziemy czytać dalej i książka jako nośnik przetrwa, może jedynie ulec zmianie jej forma.
Spotkanie prowadził Henryk Gierut.
Spotkanie z Łukaszem Gołębiewskim odbyło się w ramach, przerwanego przez żałobę narodową, projektu V Festiwal Poezji i Prozy, który realizowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Współorganizatorami V Festiwalu są: I Liceum Ogólnokształcące im. Króla St. Leszczyńskiego i II Liceum Ogólnokształcące im. ppłk. J. Modrzejewskiego. Sponsorem jest Zakład Tworzyw Sztucznych GAMRAT S.A. Patronat medialny nad Festiwalem objęły: TVP Rzeszów, Polskie Radio Rzeszów, Gazeta Codzienna „Nowiny”, TVJ Telewizja Kablowa Jasło.